O rezultatima i poukama projekta "Savetnik/ca za zapošljavanje uz podršku"
Cilj projekta: eksperimentalno pilotiranje novog koncepta zapošljavanja osoba sa invaliditetom – zapošljavanje uz podršku
Izvođači: Udruženje za podršku osobama ometenim u razvoju “Naša kuća”, Beograd (u saradnji sa partnerskim organizacijama “ZaJedno” Subotica i “Na pola puta” Pančevo)
Donator: UNDP
Trajanje projekta: oktobar 2018 – novembar 2019
Na nivou EU zapošljavanje uz podršku definisano je kao “pružanje podrške osobama sa invaliditetom i ostalim ranjivim grupama, sa namerom da obezbede i održe redovna plaćena zaposlenja na otvorenom tržištu rada“. Zapošljavanje uz podršku je u skladu sa Konvencijom UN o pravima osoba sa invaliditetom i Evropskom strategijom invaliditeta za period 2010–2020.
1. Regrutovano i edukovano
15 savetnika/ca za zapošljavanje uz podršku sa ciljem da u lokalnim sredinama
pilotiraju naučeno:
- da
targetiraju OSI kao klijente
- izrade
plan podrške za OSI
- rade
na osnaživanju targetiranih OSI
- pomognu
im prilikom zapošljavanja (kontaktiraju i pregovaraju sa poslodavcima)
- pruže
kontinuiranu podršku na radnom mestu nakon zapošljavanja u cilju postizanja njihovog
održivog zapošljavanja
- deluju
kao spona između poslodavaca i zaposlenih OSI
- izveštavaju
projektni tim na mesečnom nivou
2. Selektovani savetnici
su iz Beograda, Novog Sada, Subotice, Bača, Pančeva, Šapca, Zaječara, Niša;
3. Savetnici su radili sa
39 OSI, mahom onih sa intelektualnim poteškoćama i ometenima u razvoju;
4. Savetnici su
kontaktirali i pregovarali sa 58 poslodavaca od kojih je njih 11 zaposlilo
i/ili radno angažovalo 19 OSI. Poslodavci su:
- 1 organ lokalne samouprave
- 1 veliko preduzeće
- 6 malih i srednjih preduzeća
- 3 organizacije
5. Od 19 zaposlenih, 6 je
dobilo ugovor o radu na neodređeno vreme, 9 na određeno i 4 ugovore o praksi i radnoj
obuci;
6. Savetnici su delovali u
lokalnim sredinama, volonterski, te u praksi dokazali da je zapošljavanje uz
podršku OSI u Srbiji moguće ukoliko se aktivno i terenski radi kako sa samim
osobama tako i sa poslodavcima;
7. Projektni tim je u
saradnji sa konsultantima iz Slovenije, izradio Priručnik za zapošljavanje uz
podršku, oslanjanjući se na model zapošljavanja OSI koji se po uzoru na
Austriju, primenjuje u Sloveniji od 2004. godine (slični modeli primenjuju se u
razvijenom svetu još od sedamdesetih godina XX veka);
8. Projektni tim je
izvršio istraživanje efekata državne pomoći preduzećima za profesionalnu
rehabilitaciju i zapošljavanje OSI i održao nekoliko info sesija sa
predstavnicima velikih kompanija iz Beograda i Niša te došao do zaključka da
postojeći sistem subvencija nije dovoljno efikasan u odnosu na sredstva koja se
godišnje izdvajaju za te svrhe. Smatramo da je poslodavcima potreban efikasniji
sistem i podrška koja će biti proceduralno jednostavnija i bez ikakvih troškova
po njih te da raspolaganje sredstvima Budžetskog fonda za profesionalnu
rehabilitaciju i zapošljavanje OSI bude transparentnije i prilagođenije potrebama
poslodavaca i samih OSI te u funkciji uvođenja koncepta zapošljavanja uz
podršku;
9. Projektni tim je na
osnovu projektnih iskustava i zapažanja sačinio listu preporuka donosiocima
odluka o mapi puta promene postojećeg načina podsticanja OSI i teže zapošljivih
kategorija lica. U tom smislu neophodno je sledeće:
- da
proces procene radne sposobnosti, praćenja obuke na radnom mestu i praćenja
održivosti zaposlenja smestiti u novi kontekst jedne složene usluge van
postojeće Nacionalne službe zapošljavanja, ali uz njen nadzor, sa jasno
definisanom cenom koštanja, izvorom finansiranja i edukacijom pratećih timova
za podršku.
-
u okviru prethodnog potrebno je formirati timove za podršku sa zadatkom da
edukuju radne trenere i savetnike koji su direktna podrška OSI u pronalaženju
posla, obuci na radnom mestu i zadržavanju zaposlenja.
–
sve navedeno biće moguće ustanovljavanjem Centara za procenu radne sposobnosti,
podršku i praćenje zapošljavanja koji će delovati kao koncesionari, a kojima će
država, uz nadoknadu, delegirati taj posao.
- usluge
podrške mogu pružati stručnjaci u oblasti zapošljavanja osoba sa invaliditetom,
koji pored odgovarajućeg stručnog obrazovanja imaju i znanje iz oblasti
rehabilitacije, zapošljavanja ili prava osoba sa invaliditetom, ali mogu i
stručni saradnici, koji imaju sertifikat o profesionalnoj kvalifikaciji ili
druge odgovarajuće dokaze o osposobljenosti za obavljanje takvih poslova.
-
za uspešan proces zapošljavanja uz podršku stručni radnik mora da poznaje,
razume, implementira i promoviše koncept zapošljavanja uz podršku.
- finansiranje
predloženih mera može biti realizovano iz Budžetskog fonda za profesionalnu
rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja OSI. Potrebno je uspostaviti
transparentnu proceduru punjenja i distribucije sredstava iz tog fonda, kao i
proceduru stalnog praćenja efekata utroška sredstava. Važno je urediti tu
oblast na način da poslodavci ne snose troškove edukacije i usluge podrške radnih
trenera i savetnika a takođe i da imaju uvida u tokove sredstava koje uplaćuju
u fond.
Naš suštinski zaključak
jeste da zapošljavanje OSI treba da bude više u fokusu ekonomskog razvoja a manje
socijalne politike. Najbolji način da se to postigne jeste uvođenje koncepta
zapošljavanja uz podršku. Najkraći put do integracije OSI jeste njihovo
zapošljavanje. Smatramo da je zapošljavanje OSI, koje se nalazi u oblasti
socijalne politike, neophodno proširiti principima održivog razvoja i
inkluzivnog zapošljavanja te izmestiti u sferu ekonomije, a praksu poboljšati
adekvatnim sistemskim podrškama.
Pogledajte kratak filmić o tome kako se mlada Jovana Ilić lepo snašla na svom radnom mestu:
Коментари
Постави коментар